14 آوریل 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در ژورنالDiabetes & Metabolism ، افزایش بروز دژنراسیون ماکولا وابسته به سن خشک و مرطوب (AMD) را در بیماران دیابتی در مقایسه با افراد دارای وضعیت قند طبیعی، گزارش کرده است.

نتایج این تحقیق نشان داد که خطر AMD مرطوب در میان بیماران مبتلا به دیابت تازه شروع شده، افزایش یافته است. همچنین، هنگامی که مدت دیابت پنج سال یا بیشتر بود، افزایش در این خطرات( AMDمرطوب و خشک)مشاهده شد. در حالی که این یافته ها بر اهمیت مدیریت زودهنگام قند خون تاکید می شود، این مطالعه کوهورت مبتنی بر جمعیت در سراسر کشور نشان می دهد که سطوح بالای قند خون بدون درمان، ممکن است منجر به وضعیت تهدید کننده ی بینایی AMD مرطوب شود.

دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD) علت شایع نابینایی غیرقابل برگشت به دلیل از دست دادن پیشرونده ی بینایی مرکزی در بین افراد مسن است وکه کیفیت زندگی این افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. AMD به دو دسته مرطوب (اگزوداتیو/نئوواسکولار) و خشک (غیر اگزوداتیو) طبقه بندی می شود. AMD خشک، با تجمع رسوبات خارج سلولی (دروسن) و آتروفی جغرافیاییRPE (اپیتلیوم رنگدانه شبکیه) و گیرنده های نوری مشخص می شود.AMD  مرطوب، با نئوواسکولاریزاسیون مشیمیه (CNV) و موارد مکرر متعاقب ترشح شبکیه و خونریزی که منجر به از دست دادن سریع بینایی می شود، مشخص می گردد. در بیشتر موارد، AMD به عنوان نوع خشک شروع می شود. با این حال، 10-20٪ موارد به AMD مرطوب پیشرفت می کنند.

دکتر Hyungwoo Lee، از دانشکده پزشکی دانشگاه Konkuk، در سئول، و همکارانش خطر ابتلا بهAMD  خشک و مرطوب را بر اساس طول مدت بیماری دیابت نوع 2 و سطح قند خون ناشتا در یک مطالعه هم گروهی گذشته نگر و مبتنی بر جمعیت، بررسی کردند.

برای این منظور، محققان مطالعه‌ ای را روی 2103604 بزرگسال بالای 45 سال که فاقد AMD بودند با استفاده از آزمایش‌های بهداشتی و نتایج پایگاه داده ادعاهای بیمه سلامت در کره جنوبی انجام دادند. وضعیت قند خون به پنج گروه طبقه بندی شد: دیابت تازه شروع شده، دیابت ≥ 5 سال، تشخیص دیابت کمتر از 5 سال، و قند ناشتا با اختلال طبیعی. AMD به ترتیب به عنوان AMD خشک و مرطوب با توجه به عدم وجود و وجود نئوواسکولاریزاسیون مشیمیه، طبقه بندی شد. در هر دسته، نسبت خطر تعدیل شده (HRs) وقوعAMD ، برآورد شد.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· نسبت خطر تعدیل شده برای AMD خشک(36271 نفر، 1.72 درصد از افراد) در میان افراد مبتلا به دیابت کمتر از 5 سال برابر با 1.192 و برای افراد مبتلا به دیابت ≥ 5 سال در مقایسه با افراد دارای وضعیت قند خون طبیعی پس از تنظیم جنسیت، سن، سبک زندگی، شاخص توده بدنی و سابقه پزشکی برابر با 1.294 بود.

· نسبت خطر تعدیل شده برای AMD مرطوب (12912 نفر 0.61 درصد از افراد) برای افراد مبتلا به دیابت تازه شروع شده برابر با 1.103 و برای افراد مبتلا به دیابت کمتر از 5 سال برابر با 1.252، و برای افراد مبتلا به دیابت ≥ 5 سال برابر با 1.506 بود.

· افزایش قابل توجهی درنسبت خطر AMD در میان شرکت کنندگان ≤ 65 سال و کسانی که فشار خون بالا نداشتند، وجود داشت.

این مطالعه ارتباط بین وضعیت گلایسمی شرکت کنندگان و بروز AMD خشک و مرطوب را نشان داد.

محققان نوشتند: در مقایسه با افراد با وضعیت قند خون طبیعی، خطر AMD با افزایش قند خون و مدت طولانی‌تر دیابت افزایش می‌ یابد. همچنین، افزایش قابل توجهی در خطر AMD مرطوب در میان بیماران دیابتی تازه شروع شده، مشاهده شد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/early-blood-glucose-management-may-prevent-macular-degeneration-in-patients-with-diabetes-109933